تولید دستگاه تصفیه هوا با رآکتور پلاسما

تولید دستگاه تصفیه هوا

تولید دستگاه تصفیه هوا با رآکتور پلاسما

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی که موفق به تولید دستگاه تصفیه هوا با رآکتور پلاسما شده است، از پیشنهاد سرمایه‌گذاران مستقر در کانادا به این شرکت برای مهاجرت با اعطای مزایا و اقامت دائم به شرط تولید محصول در آن کشور و توقف فعالیت در ایران روایت کرد.

 شرکت‌های دانش‌بنیان که این روزها زیاد از آنها می‌شنویم، شرکت‌هایی هستند که با توسل به نیروی انسانی ماهر و دانش‌آموخته دانشگاهی و با استفاده از فناوری سطح بالا به محصول و در نتیجه ثروت می‌رسند.

هر چند طی سال‌های اخیر خبرهای بیشتری از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران می‌شنویم، قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر ۱۳ ماده و شش تبصره پنجم آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید، پس از تایید شورای نگهبان همان سال به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد و سال ۱۳۹۲ اولین فهرست از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب کارگروه ویژه رسید.

امروز شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حدود ۶۶۰۰ شرکت رسیده که این شرکت ها بر اساس ماهیت و فعالیت‌شان، به دو گروه شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا و دانش‌بنیان‌های نوپا یا تولیدی نیز بر اساس نوع فعالیت، پیچیدگی و اهمیت فناورانه در سه گروه نوع یک، نوع دو یا نوع سه دسته بندی شده‌اند.

 

مطالعه ی این خبر نیز پیشنهاد می شود : خوب شدن سریع زخم ها به کمک فناوری

شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری از جمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و خدمات تجاری‌سازی بیش‌ترین حجم از تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را ارائه می‌دهند.

در حالی که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور در سال ۱۳۸۹، حدود ۲ هزار میلیارد ریال بود در سال ۱۴۰۰ میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از ۹۰۰ هزار میلیارد فراتر رفت که رشدی بیش از ۴۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود این، میزان موفقیت این شرکت‌ها و اشتغال‌زایی آنها با توجه به توان اقتصاد داخلی کشور هنوز کافی نیست و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام گذاری و بر تولید دانش‌بنیان و متکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

شرکت های دانش بنیان که عمدتا با ابتکارها و سرمایه‌گذاری‌های فردی کار خود را آغاز می‌کنند، در ادامه حتی با وجود برخورداری از تسهیلات مختلف با مشکلاتی هم در زمینه های مختلف از اعطای مجوز تا دشواری های صادرات محصولات و غیره روبرو هستند. پرونده خبری دانش‌بنیان‌ها؛ چالش‌ها و دستاوردها پای صحبت فعالان این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف نشسته است.

شیوع کرونا و همه‌گیری آن در مدتی کوتاه بسیاری پژوهشگران را به فکر ساخت تجهیزاتی برای تصفیه هوا انداخت. هر چند ضرورت استفاده از چنین دستگاه‌هایی نیز پیشتر در محیط‌هایی مانند محیط‌های بیمارستانی مطرح بود؛ همه‌گیری و فوریت وضعیت کرونایی ساخت این نوع دستگاه‌ها را تسریع کرد.

حالا یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی متشکل از دانش‌آموختگان دانشگاه کاشان دستگاهی برای ضدعفونی و تصفیه هوا با استفاده از فناوری پلاسمای سرد ساخته‌اند که قابلیت تخریب پاتوژن‌های موجود در هوا را بدون انتشار گاز مضر دارد و عمل ضدعفونی و تصفیه را به همراه سیستم فیلتراسیون چندگانه به طور مداوم انجام می‌دهد. این دستگاه از نمونه‌های مشابه خارجی ارزان‌تر و با قابلیت یکسان و از نمونه‌های مشابه داخلی قوی‌تر است.

دستگاه‌های ضدعفونی کننده و تصفیه هوای پنتا با استفاده از فناوری پلاسمای سرد و تخریب پاتوژن‌های موجود در هوا، قادر است بدون انتشار گاز مضر، عمل ضدعفونی و تصفیه هوا را به همراه سیستم فیلتراسیون چندگانه به طور مداوم انجام دهد.

مدیر عامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: این شرکت یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه پلتفرم پلاسماست که دو دستگاه تولید کرده است؛ یک دستگاه تصفیه پساب با پلاسما و دیگری دستگاه تصفیه هوا با پلاسما.

وی افزود: دستگاه تصفیه هوا، هوا را ضدعفونی می‌کند؛ یعنی هوایی که این دستگاه در آن قرار دارد، همه درزها حتی آنجا که نور یو وی به آن نفوذ نمی‌کند با این دستگاه ضدعفونی می‌شود. همه آزمایش‌های لازم مانند آزمایش میکروب، ویروس، باکتری، قارچ حتی تست ازون و ایمنی الکترونیکی از دستگاه گرفته شده و بعد از آنها مجوز اداره تجهیزات پزشکی و پروانه ساخت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایزو ۱۳۴۸۵ برای دستگاه گرفته شده است.

دستگاه ایرانی ۷۰ میلیون، دستگاه خارجی ۴۰۰ میلیون

این دستگاه قابل استفاده در اتاق عمل کنار بیمار برای تصفیه هوا هم هست؛ زیرا هیچ عارضه‌، گرما یا سرما تولید نمی‌کند و فقط هوا را مکش و دمش می‌کند. قابلیت کار ۲۴ ساعته را با ۵ تا ۷ مرحله فیلتراسیون دارد و نیاز به تعویض و سرویس ندارد. فیلترهای دیگر هم بسته به آلایندگی هوا فیلتر هپا یا کربن باید در زمان خاصی و با توجه به نشانگر دستگاه باید در دوره هوایی خاصی عوض شوند؛ در محیط بیمارستانی فضای تهران حدودا هر ۱۲ ماه یکبار نیاز به تعویض فیلتر دستگاه هست.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در مورد نمونه مشابه ایرانی این دستگاه اظهار داشت: نمونه‌های ایرانی شبیه این دستگاه پیشتر تولید شده ولی یا از جهت برخی آزمایش‌ها مشکل دارد یا از میزان قوت مشابه برخوردار نیست. این دستگاه تمام آزمایش‌ها و تاییدیه‌ها را دارد و اکنون در بیمارستان سینا اهواز، بیمارستان فرمانیه تهران، بیمارستان ارتش گرگان و بسیاری کلینیک‌ها نصب شده است.

منبع خبر : خبرگزاری ایرنا

اشتراک این پست