خطر سرطان سینه با وجود کیست افزایش نمی یابد

خطر سرطان سینه

خطر سرطان سینه با وجود کیست افزایش نمی یابد

یک کارشناس و متخصص مامائی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وجود کیست در سینه به معنای افزایش خطر سرطان سینه نیست که تنها با معاینه بالینی دقیق سینه، غربالگری با ماموگرافی یا مطالعات تصویربرداری به درمان دیگری احتیاج ندارد.

زهره حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: تغییر فیبرو کیستیک (کیست‌های سینه) نوعی تغییر تکاملی طبیعی در روند رشد سینه است.

وی بیان کرد: احتمال ایجاد کارسینوم (سرطان پستان) در صورت افزایش غیر طبیعی سلولی در سطح مجاری کوچک و غدد، همراه درگیر شدن مجاری بزرگتر، وجود تاریخچه خانوادگی سرطان پستان، احتمال سرطانی‌شدن تمامی تغییرات پستانی را تا 5 برابر افزایش می‌دهد.

کارشناس و متخصص مامایی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در نزدیک به 5 درصد نمونه‌گیری بافتی، افزایش غیرطبیعی سلولی مشاهده می‌شود و درمیزان بالایی از زنان، عامل ایجاد توده، تغییرات فیبروکیستیک بوده و باید به آنها اطمینان داد که احتمال خطر سرطان سینه و ایجاد آن در آنها یا خیلی کم است یا اصلاً وجود ندارد.

 

مطالعه ی این خبر نیز پیشنهاد می شود : زمان مناسب برای ماموگرافی چه سنی است ؟

 

وی با بیان اینکه حذف کافیئن از برنامۀ غذایی با بهبود علائم همراه است، گفت: مبتلایان به این بیماری باید از خوردن چای، قهوه، نوشابه‌های مشکی و شکلات، کرفس، بادمجان خودداری کنند و میزان نمک در غذای خود را کاهش دهند .

حقوقی مصرف بین 150 تا 600 واحد ویتامین E و 200 تا 800 واحد ویتامین B6 واحد در روز را برای این دسته افراد مفید خواند و اضافه کرد: لازم است بیمارانی که دچار تغییرات فیبروکیستیک شده‌اند، هر ماه پس از پایان دوران قاعدگی محل وجود کیست را  معاینه و درصورت پیدایش توده موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: بیماری فیبروکیستیک شایع‌ترین ضایعۀ خوش‌خیم پستان است که طیفی از نشانه‌ها و علائم بالینی و تغییرات بافتی را پوشش می‌دهد که در زنان35  تا 55 ساله شایع است اما در زنان یائسه‌ای که از درمان‌های جایگزین هورمونی استفاده نمی‌کنند به ندرت دیده می‌شود.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

 

اشتراک این پست