خودکفایی در ساخت آندوسکوپ‌ انعطاف‌پذیر

خودکفایی در ساخت اندوسکوپ‌

خودکفایی در ساخت آندوسکوپ‌ انعطاف‌پذیر

آندوسکوپ انعطاف پذیر ابزاری است که می تواند درون بدن را مشاهده نماید . این ابزار توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شد و خودکفایی در ساخت آندوسکوپ‌ انعطاف‌پذیر کشور را از واردات این وسیله بی نیاز کرد .

‌عبدالرضا اسرار مدیرعامل شرکت تولید کننده اندوسکوپ انعطاف پذیر گفت : این محصول تولید شده در شمار تجهیزات پزشکی می باشد که فقط تعداد بسیار کمی از کشورها توانایی تولید آن را دارند . از آنجایی که نیاز پزشکان متخصص به این نوع محصول در زمینه های مختلف زیاد است خودکفایی در ساخت آندوسکوپ‌ انعطاف پذیر اتفاق میمونی است که در کشور رخ داده است .

این وسیله با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد مثلا در زمینه های گوش و حلق وبینی ، ریه ، گوارش ، مجاری ادراری و مغز استفاده می گردد لذا دارای اهمیت بسیار زیادی است .

از دیگر مزایای ساخت آندوسکوپ انعطاف پذیر می توان به صرفه جویی ارزی اشاره نمود . خودکفایی در ساخت این نوع اندوسکوپ‌ می تواند مانع خروج ارزتا 95 درصد از کشور شود.

اما در کنار فواید این اندوسکوپ‌ها می توان به استهلاک بسیار زیاد آنها به دلیل ویژگی انعطاف پذیر بودن آنها اشاره کرد و می توان گفت این محصول مرتب نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: با خودکفایی در ساخت این اندوسکوپ ، نگهداری و‌ تعمیر قطعات و خدمات پس ار فروش این محصول بطور کامل در کشور انجام می شود .

بومی‌سازی این محصول باعث اشتغال‌زایی مولد، جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری از طریق صادرات و قرار گرفتن در زمره کشورهای پیشرفته دارای فناوری ساخت این محصول می‌شود.

 

مطالعه ی این خبر نیز پیشنهاد می شود: لغو دریافت نقدی مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو

 

همچنینی ایشان بیان کردند : به دلیل پیچیدگی بالای محصول و تعداد بالای فناوری به کار رفته در آنها مانند میکروالکترونیک، میکرومکانیک اجرا و پیاده‌سازی طرح بسیار سخت و مشکل است .

این مجموعه دارای یک سیستم کنترل حرکت است که شامل بیش از ۲۰۰ قطعه است که هم‌زمان، قابلیت آب‌رسانی، هوارسانی، ورود ابزار جراحی، انتقال تصویر، نور را انجام می‌دهد و درعین‌حال خواص مکانیکی خاص خود از جمله انعطاف‌پذیری لازم برای ورود به بدن، نداشتن پیچش در طول، آب‌بند بودن و ویژگی‌های دیگر را دارد.

این فناور اظهار داشت:‌ در طرح اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر، پنج مدل با نام‌های گاستروسکوپ، کولونوسکوپ بزرگسالان، کولونوسکوپ کودکان، سیستوسکوپ و برونکوسکوپ ساخته شده‌ که هر محصول، کارایی متفاوتی نسبت به دیگر انواع دارند.

اسرار بیان کرد:‌ این طرح کلان ملی فناوری که استانداردهای مرتبط را دریافت کرده و هم ­اکنون در مرحله تست بالینی برای اخذ مجوز تولید از اداره‌کل تجهیزات پزشکی است، ۱۵ میلیون صرفه‌جویی ارزی نصیب کشور کرده و ۸۳ درصد از این محصول بومی‌سازی شده است.

این فناور با اشاره به حمایت‎‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تولید این محصول گفت: معاونت علمی در راه تولید این اندوسکوپ‌ها، وام ۲ میلیارد تومانی مدت‌دار کم‌بهره در اختیار ما قرار داد که سبب شد شتاب تولید این محصول بیشتر شود.

 

منبع خبر : خبرگزاری مهر

اشتراک این پست