نکات ایمنی رادیولوژی که باید بدانیم

نکات ایمنی رادیولوژی

نکات ایمنی رادیولوژی که باید بدانیم

نکات ایمنی رادیولوژی که مهم است بدانیم 

به توصیه علی حکمت نیا متخصص رادیولوژی به هیچ عنوان بیماران نباید به پزشک خود برای انجام اعمال تشخیصی اصرار ورزند .

ایشان اظهار داشتند با توجه به مضرات و خطرات ناشی از پرتوهای حاصل از دستگاه رادیولوژی باید به نکات ایمنی رادیولوژی دقت کافی داشته باشیم و تا جائیکه ممکن است از راه های تشخیصی جایگزین که عوارض کمتری دارند استفاده کنیم .

با توجه به گستردگی استفاده از اشعه ایکس در جهان و ایران و اهمیت این موضوع امروزه آموزش هایی تخصصی به رادیولوژیست هادر خصوص نحوه ی حفاظت شخصی افراد خصوصا کودکان و زنان باردار داده می شود .

او ادامه داد : رادیولوژی سرطان در قسمت‌های مختلف بدن همچون از سیستم اعصاب مرکزی، سر و گردن، قفسه صدری، شکم و لگن، ارگان‌ها و اندام‌های تناسلی از موضوعاتی بسیار مهمی است که باید نکات ایمنی رادیولوژی بطور دقیق در قبال آنها انجام پذیرد .

ایشان گفت : مقوله جدیدی در رادیولوژی به نام «Hybrid imaging» چندین سال است به وجود آمده و استفاده از آن در کشور ما نیز شروع شده  که این روش به تشخیص زودتر و بهتر بیماری‌ها کمک می‌کند؛ به این معنا که از ۲ روش رادیولوژی همزمان استفاده می‌کنیم. به طور مثال برای تشخیص سرطان پروستات از روش سونوگرافی با ام آر آی همزمان استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: بروز ترین و جدیدترین روش های تشخیصی در خصوص تصویربرداری سیستم زنانه و هم چنین سیستم عصبی که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است باید استفاده شود .

 

مطالعه ی این مطلب پیشنهاد می گردد :تصویربرداری پزشکی در خدمت کووید ۱۹

 

به تاکید آقای حکمت نیا هیچ‌گاه بیماران بدون دلیل نباید به پزشک اصرار کنند که آزمایش خاصی را برای آنها انجام دهند؛ چرا که هر روش تشخیصی جای خود را دارد و باید در صورت لزوم انجام شود ؛ پزشک بر اساس تعهدی که نسبت به بیماران و پروسه ی درمان آنها دارد باید بداند آیا بکار بردن روش تصویربرداری سودی برای بیمار دارد و یا می تواند در مواقعی از روش های دیگری استفاده کرد

وی خاطر نشان کرد: در رادیولوژی باید از روش‌هایی که بیشتر در دسترس، ارزان تر و عوارض کمتری دارند، استفاده کنیم؛ به طور مثال انجام سونوگرافی در کودکان روشی در دسترس بوده که عوارضی را به همراه ندارد.

آقای حکمت نیا نسبت به رعایت نکات ایمنی رادیولوژی تاکید کردند و به بیان ضرورت استفاده از روپوش های حفاظت در هنگام انجام رادیولوژی، گفت: به طور مثال در هنگام انجام رادیولوژی‌های دندان باید از تیروئید حفاظت کنیم، هرچند مقدار اشعه کم باشد اما همچنان باید از روش‌های حفاظت و روپوش‌های حفاظ استفاده شود.

حکمت‌نیا تأکید کرد: تمام افراد باید مدارک پزشکی و رادیولوژی خود را نگهداری کنند؛ چرا ممکن است که چندین ماه یا چندین سال بعد برای آنها مشکلی به وجود آید و اگر مدارک در دسترس باشد نیاز به انجام دوباره بسیاری از آزمایش‌ها و رادیولوژی‌ها نیست.

دبیر علمی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران خاطرنشان کرد: زنان باردار و حتی زنانی که احتمال می‌دهند باردار باشند حتماً هنگام ورود به هر آزمایشگاهی یا بیمارستان و… باید به پزشک، رادیولوژیست‌ها و پرستاران این موضوع را اطلاع دهند.

منبع : خبرگزاری فارس

 

 

اشتراک این پست