حمایت از تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان با تشکیل قرارگاه

حمایت از تولید تجهیزات پزشکی

حمایت از تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان با تشکیل قرارگاه

 

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد جهت حمایت از تولید تجهیزات پزشکی قرارگاهی با این موضوع تشکیل شده است . 

حسین کیوانی گفت : از آن جاییکه بخش مهمی از هزینه های کشور مختص تجهیزات پزشکی می باشد و با توجه به شعار سال که بر مبنای تولید و اشتغال دانش بنیان می باشد تصمیم برآن شده است که تولیدات شرکت های دانش بنیان علاوه بر اشتغال زایی بتوانند اثرات ناشی از تحریم را کاهش دهد . این هدف مهم به جز حمایت از تولید تجهیزات پزشکی مقدور نخواهد بود .

بر این اساس قرارگاهی با نام قرارگاه ملی تولید تجهیزات پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می شود تا بتوانیم تصمیمات و راهبردهای جدید در راستای فناوری و تجهیزات پزشکی تعیین کرده و هماهنگی های لازم بین دانشگاهی و بررسی کلیه ی امکانات کشور برای تولید تجهیزات پزشکی دانش بنیان را انجام دهیم .

ایشان هم چنین بیان کردند : وقتی به قدرت ساخت موشک های نقطه زن در مقابل تمامی ابرقدرتهای جهان نائل شده ایم تولید و ساخت تجهیزات پزشکی کار پبچیده ای نیست .

به دلیل شباهت اصول تولید می توان از ظرفیت بالای مراکز نظامی در حوزه ی دانش بنیان و تولید تجهیزات پزشکی بهره برد .  یکی از مأموریت‌های قرارگاه تولید تجهیزات پزشکی این است که مجموعه‌ای از امکانات که می‌توانند به یکدیگر خدمت دهند را شناسایی و بین آنها هماهنگی ایجاد کند.

کیوانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین اظهار داشت برای تامین و واردات محصولات و تجهیزات پزشکی مبلغی حدود 1 الی 1.2 میلیارد دلار ارز دولتی استفاده می گردد .

سیاست این دولت ایجاد شرایط مناسب برای استفاده ی همگانی ازاین نوع محصولات است و در صورت حمایت از تولید در کشور شاهد کاهش و کمرنگ شدن واردات این کالا به مبلغ 500 میلیون دلارخواهیم بود .

وی به این نکته اشاره کرد : با توجه به در نظر گرفتن منابع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی به تجهیزات پزشکی و دانش بنیان بودن این کالاها ، آنها هدفمند به بازار روانه شده و معافیت هایی برای آنها در نظر گرفته می شود .

 

مطالعه ی این خبر نیز پیشنهاد می شود : چالش های بازار تجهیزات پزشکی کشور

 

هم چنین ادامه داد پس از تولید این تجهیزات وزارت بهداشت وظیفه دارد کلیه ی محصولات را به جهت حمایت از تولید تجهیزات پزشکی خریداری و با این کارواردات را با حداقل برساند .

شاهد مثال این موضوع و توانایی شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان تجهیزات پزشکی درهمه گیری کرونا آشکار شد . چرا که به اندازه ی نیازدر تولید ونتیلاتور موفق عمل شد در حالیکه در کشوری مثل آمریکا که ادعای پیشرفت دانش را دارند دغدغه ی تولید و کمبود آن وجود داشت .

کیوانی با بیان اینکه ما منکر این نیستیم که ممکن است برخی سو استفاده‌ها در این حوزه صورت بگیرد اما یکی از اهداف ما این است که حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای مردم و کشور نفع داشته باشد، بیان کرد: نفع آن برای کشور، کاهش ارزبری خواهد بود. باید قطعاتی که تولید آن توجیه داخلی ندارد وارد شود اما در کل تولید دانش‌بنیان باید منجر به کاهش هزینه‌ها برای مردم و کاهش ارزبری برای دولت شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت بر کیفیت محصولات تجهیزات پزشکی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی سختگیری زیادی برای کیفیت محصولات وجود دارد.

منبع خبر : خبرگزار مهر

بیشتر بخوانید :

تولید داخلی در تجهیزات پزشکی به ۴۵ درصد رسید

تجهیزات پزشکی بخش خصوصی و حمایت مجلس از آنها

واردات تجهیزات پزشکی و کاهش آن با تکیه بر سازمان پژوهشی

واردات تجهیزات پزشکی به ۶۵ درصد رسید

اشتراک این پست