چالش های بازار تجهیزات پزشکی کشور

چالش های بازار تجهیزات پزشکی

چالش های بازار تجهیزات پزشکی کشور

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، در مورد مشکلات و چالش های بازار تجهیزات پزشکی که پیش روی تولید کنندگان است توضیحاتی را ارائه داد .

ایشان متذکر شدند تمامی محصولات پزشکی در کشور قابل ردیابی هستند . هنگام واردات مواد اولیه تجهیزات پزشکی با بهره گیری از کد IRC ، همه ی کالاها در این سامانه ثبت و سپس ردیابی می شوند .

درادامه افزودند که مشکلات عدیده ای بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد و چالش های بازار تجهیزات پزشکی به شدت وجود دارد که کار را برای آنها سخت می کند . بخشنامه ای ارسالی  از سازمان غذا و دارو که هیچ پشتوانه قانونی نیز ندارد باعث شده تولید کنندگان در قبال ارائه ی کالا به مراکز درمانی وجه نقد دریافت نکنند . همین امر باعث شده است مراکز درمانی فرصت پیدا کنند و با این تولید کنندگان تسویه حساب نکنند .

به جای این که سازمان غذا و دارو پشتوانه ای محکم برای تولید کنندگان باشند و راهکاری جهت دریافت معوقات این صنف ارائه دهد فقط به مشکلات افزوده است و بازار تجهیزات پزشکی را با چالش های زیادی مواجه کرده است .

وی اضافه کرد :  از زمانی که موضوع اصلاح قیمت ها مطرح شده است شرکت های تجهیزات پزشکی دچار چالش شده اند چرا که یک سری از محصولاتشان شامل حال ارز ترجیحی شده اند وسازمان غذا و دارو قیمت گذاری را برای این نوع محصولات انجام داده اند اما تعدادی از محصولات و کالاهای پزشکی ارز ترجیهی نمی گیرند و طبیعتا مشمول قیمت گذاری نشده اند .

قاسمی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در ادامه گفت : اصلاح قیمت ها بر اساس تورم و نوسان قیمتها نیست و گاها تولیدکنندگان باید مدت زمان زیادی را در انتظار قیمت گذاری بمانند .

 

مطالعه ی این خبر نیز پیشنهاد می شود : خودکفایی در ساخت آندوسکوپ‌ انعطاف‌پذیر

 

او این چنین ادامه داد : که به دلیل جهانی بودن مشکل تولید تجهیزات پزشکی و مستثنی نبودن کشورمان از این دست موارد مشکل آفرین و تاثیر مستقیم ارز ترجیهی بر بازار تجهیزات پزشکی تامین مواد اولیه و قطعات تجهیزات دچار مشکل شده است .

هم چنین برای تهیه ی مواد اولیه به نقدینگی در کشور نیاز است  و مدت زمان تأمین مواد اولیه که شاید تا ۷ ماه بود، الان خیلی بیشتر شده است. همین امر باعث شده تهیه ی مواد اولیه خصوصا قطعات الکترونیکی با کیفیت و مرغوب از بازار جهانی با مشکل روبرو شود .

قاسمی در ارتباط با اهمیت ارز ترجیحی در بازار تجهیزات پزشکی کشور، گفت: انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، خواهان شفافیت و اولویت بندی در تخصیص ارز هستند. یعنی نباید مکانیزم توزیع ارز به گونه‌ای باشد که استثنا ایجاد کند.

وی افزود: اگر قرار باشد توزیع ارز ترجیحی در بازار تجهیزات پزشکی خارج از اولویت بندی باشد، تولیدکنندگان آسیب خواهند دید و بهتر است که ارز ترجیحی نباشد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

اشتراک این پست